ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΣΕ ΜΑΘΗΤΕΣ: «ΟΙ ΕΥΓΕΝΕΙΣ ΙΠΠΟΤΕΣ ΤΗΣ ΣΤΡΟΓΓΥΛΗΣ ΤΑΞΗΣ ΣΕ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΕΣ ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ»

ΒΡΑΧΕΙΑ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΕ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ ΣΤ’ ΤΑΞΗΣ ΤΟΥ 1ΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ Ν. ΑΡΤΑΚΗΣ
21 Μαΐου, 2025
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ ΣΕ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΑΛΙΒΕΡΙΟΥ
27 Μαΐου, 2025

«Οι Ευγενείς Ιππότες της Στρογγυλής Τάξης σε Επικίνδυνες Αποστολές» είναι μια παρέμβαση πρόληψης που αποσκοπεί στην ευαισθητοποίηση των μαθητών/μαθητριών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης απέναντι στον εκφοβισμό στο σχολικό περιβάλλον. Σε αυτό το πλαίσιο, με κεντρικό άξονα την κοινωνική και συναισθηματική μάθηση, προτάσσεται συμβολικά η έννοια του ιπποτισμού ως εναλλακτική απάντηση απέναντι στην κουλτούρα της βίας στο σχολείο.
Αξιοποιώντας τους μύθους και τις ιστορίες με ιππότες, επιδιώκεται η προαγωγή της συναισθηματικής νοημοσύνης των παιδιών με έμφαση στην ενσυναίσθηση, στην αυτεπίγνωση και στην ηθική τους ανάπτυξη. Μέσα από την εμπλουτισμένη αφήγηση στην τάξη, οι μαθήτριες και οι μαθητές συμμετέχουν στην ομαδική βιωματική διεργασία με στόχο την ανάληψη εναλλακτικής θετικής δράσης για την πρόληψη του φαινομένου της βίας στο σχολείο.
Η συγκεκριμένη παρέμβαση έχει σχεδιαστεί από τα στελέχη πρόληψης του Κέντρου Πρόληψης των Εξαρτήσεων & Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας «Αθηνά Πολύβουλος» (του Αθηνά Υγεία).
Το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων & Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Π.Ε. Ευβοίας, σε συνεργασία με τον Εθνικό Οργανισμό Πρόληψης και Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων (Ε.Ο.Π.Α.Ε.)-πρώην ΟΚΑΝΑ, δεχόμενο αιτήματα από τα δημοτικά σχολεία της Εύβοιας, πραγματοποίησε τις παρακάτω δράσεις σε μαθητές και μαθήτριες αξιοποιώντας μεγάλο μέρος του υλικού «Οι Ευγενείς Ιππότες της Στρογγυλής Τάξης σε Επικίνδυνες Αποστολές»:
Στο 19ο δημοτικό σχολείο Χαλκίδας
Μετά από αίτημα της δασκάλας της τάξης Δ2 κ. Άννας Οταμπασίδου, υλοποιήθηκε δράση διάρκειας 6 διδακτικών ωρών σε μαθητές και μαθήτριες του τμήματος, στις 8 και 13 Ιανουαρίου 2025. Η συγκεκριμένη τάξη είχε παρακολουθήσει το πρόγραμμα «Ομαδομαζέματα-θαλασσομαντέματα» το προηγούμενο σχολικό έτος. Οι 18 μαθητές/τριες συμμετείχαν με μεγάλη προθυμία και συνεργατικότητα στις δραστηριότητες και ένιωσαν μεγάλη εξοικείωση στον ρόλο των ιπποτών που κλήθηκαν να πλαισιώσουν κατά τη διάρκεια του προγράμματος.
Στο 13ο δημοτικό σχολείο Χαλκίδας
Μετά από αίτημα της δασκάλας της τάξης Δ2 κ. Ειρήνης Σκαρλή, υλοποιήθηκε δράση διάρκειας 11 διδακτικών ωρών σε 16 μαθητές και μαθήτριες του τμήματος, στις 14 και 15 Ιανουαρίου 2025 και συνέχεια αυτής στις 16 και 19 Μαΐου 2025 οπότε και ολοκληρώθηκε.
Ενδιαφέρον για την ίδια δράση εξέφρασε και η δασκάλα του τμήματος Δ1, κ. Βασιλική Τερτίγκα. Στην τάξη της πραγματοποιήθηκαν δύο συναντήσεις στις 6 και 7 Φεβρουαρίου 2025 διάρκειας 6 διδακτικών ωρών. Η δράση ολοκληρώθηκε σε μία τρίτη τρίωρη συνάντηση στις 16 Μαΐου 2025. Συμμετείχαν 14 μαθητές/τριες.
Και στα δύο τμήματα ο ενθουσιασμός των μικρών μαθητών/τριών για τη δράση ήταν μεγάλος. Η αφήγηση και οι δραστηριότητες τους παρέσυραν σε ένα ταξίδι μέσα στην ιστορία, ενώ παράλληλα τους έφεραν σε επαφή με σημαντικές αξίες της ζωής και της καθημερινότητάς τους.
Οι μικροί μαθητές μεταμορφώθηκαν σε «ιππότες» και με «όπλο» τους την ευγένεια και «ασπίδα» τους την αναγνώριση των θετικών τους χαρακτηριστικών, ανέλαβαν μία δύσκολη «αποστολή»: να μεταφέρουν μηνύματα καλοσύνης, ενθάρρυνσης, αλληλεγγύης, αλτρουισμού και αποδοχής. Ας γίνουν φωτεινό παράδειγμα για όλους μέσα στα σχολεία, αλλά και εκτός…
Αξίζει να σημειωθεί η άριστη συνεργασία με τις δασκάλες και τις διευθύνσεις και των δύο σχολείων, η ένθερμη υποστήριξή τους και η διάχυση της συγκεκριμένης παρέμβασης και σε συναδέρφους τους εκπαιδευτικούς.
Τον συντονισμό των παρεμβάσεων και στα 3 τμήματα ανέλαβε η Ελένη Ευθυμιάδου.