ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΥΛΙΚΟΥ «Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΩΝ 4» ΣΕ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥ 1ΟΥ ΠΡΟΤΥΠΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΧΑΛΚΙΔΑΣ

ΜΕΓΑΛΩΝΟΥΜΕ ΥΓΙΗ ΠΑΙΔΙΑ: ΟΜΙΛΙΑ ΣΕ ΓΟΝΕΙΣ ΣΤΟ 23ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΛΚΙΔΑΣ
8 Νοεμβρίου, 2024
ΒΙΩΜΑΤΙΚΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΣΤΟ 15Ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΧΑΛΚΙΔΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΑΓΩΓΗ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
19 Νοεμβρίου, 2024

Στο πλαίσιο της οργάνωσης εκδήλωσης του σχολείου με θέμα τα δικαιώματα του παιδιού, το Κέντρο Πρόληψης Ευβοίας προσκλήθηκε να επεξεργαστεί με βιωματικό τρόπο το δικαίωμα του παιδιού να μεγαλώνει σε ασφαλές περιβάλλον. Η υλοποίηση της βραχείας δράσης «Ο κύκλος των 4» πραγματοποιήθηκε σε μαθητές της α΄ τάξης και συγκεκριμένα στα τμήματα Α1 και Α2 (δίωρη δράση ανά τμήμα), στις 11 και 13 Νοεμβρίου 2024, μετά από αίτημα των εκπαιδευτικών του σχολείου, κ. Κωνσταντίνας Καλούση και Ζωής Μπούρου.
Ο «κύκλος των 4» είναι ένα υλικό ευαισθητοποίησης των εφήβων για τη σχολική βία και τον εκφοβισμό στο σχολείο με την οπτική της πρωτογενούς και καθολικής πρόληψης. Έχει σχεδιαστεί από την επιστημονική ομάδα του Κέντρου Πρόληψης των Εξαρτήσεων & Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας «Αθηνά Πολύβουλος» του «ΑΘΗΝΑ ΥΓΕΙΑ».
Πρόκειται για μία πρωτότυπη πρόταση που επιχειρεί μια λειτουργική αναδιατύπωση των όρων που χρησιμοποιούνται ευρέως έως σήμερα για τον σχολικό εκφοβισμό, όπως αυτοί του θύτη, του θύματος και του παρατηρητή προτείνοντας μια τυπολογία καταστάσεων σε μια υποθετική συνθήκη βίας, που περιλαμβάνει 4 εναλλακτικούς όρους. Σύμφωνα με αυτήν την προσέγγιση, στόχος μιας επίθεσης μπορεί να γίνει ο καθένας ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν στο περιβάλλον. Αποφεύγεται έτσι η ταμπελοποίηση και ο εγκλωβισμός εκείνων που δέχονται επίθεση στην πάγια θέση αδυναμίας, καθώς και η περαιτέρω θυματοποίησή τους.
Πιο συγκεκριμένα ειδικοί στόχοι του υλικού είναι:
-Η ευαισθητοποίηση των μαθητριών / μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για την σχολική βία και τον εκφοβισμό.
-Η αποδόμηση της βίας και η αποδυνάμωση των στοιχείων που την ενισχύουν στο σχολικό περιβάλλον.
-Η ανάπτυξη και ενδυνάμωση ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων και η δημιουργία ενός κατάλληλου κλίματος στην τάξη, το οποίο θα διευκολύνει τη μάθηση και θα προάγει την συμπεριληπτική ψυχοκοινωνική προσαρμογή όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
Η παρέμβαση προτείνεται για εφαρμογή στο πεδίο της πρωτογενούς πρόληψης και της προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας στην σχολική κοινότητα [δεν αποτελεί παρέμβαση στην κρίση για την σχολική μονάδα].
Επίσης, πρόκειται για βραχεία δράση που πραγματοποιείται σε 3 έως 4 διδακτικές ώρες, γεγονός που διευκολύνει την υλοποίησή της στο ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου.
Το βιωματικό εργαστήριο στους μαθητές στηρίχτηκε στην αξιοποίηση και ανάδειξη των ομαδικών συνομιλιών (εργασία σε μικρές ομάδες) και της ολομέλειας(μεγάλη ομαδική συζήτηση). Συμμετείχαν 45 μαθητές.